Case story 2

En utrænet Facilitator

En konsulent havde hørt om Proaktive anmeldelser og blev inspireret til at afprøve metoden på et projekt, der havde oplevet en række problemer, men alligevel er endt med succes. Hun læste om Proaktive anmeldelser på intranettet af hendes selskab, fandt de syv spørgsmål forholdsvis ligetil og inviterede en gruppe af hendes kolleger til en proaktiv anmeldelse.
Alle inviterede delegerede dukkede op, og hun begyndte fra begyndelsen ved at spørge, "Hvad er formålet med denne proaktive anmeldelse?"Hun blev mødes med tavshed. Hun forklarede, at formålet var at lære af erfaring og fortsatte, "Hvad var vores mål?". En deltager præsenterede mål og blev afbrudt af en anden deltager med en anden opfattelse. Dette startede en højlydt debat, og det utrænede Facilitator begyndte at bekymre sig om den negative stemning. Hun lod debatten gå på i et stykke tid, men ikke var opnået enighed.
Hun flyttede videre til næste spørgsmål, "Hvad skete der og hvorfor?"Og de delegerede kom op med en masse begivenheder og omstændigheder, der havde fundet sted i løbet af projektet. Niveauet af detaljer var meget anderledes, og da de begyndte at analysere, hvorfor der var sket noget, Det var vanskeligt (dvs. umuligt) at etablere en fælles forståelse. Skylden blev flyttet fra en person til en anden, og det utrænede Facilitator forsøgte at stoppe diskussionen og gå videre til næste emne, "Hvad skal vi gøre næste gang?"I bare en, de delegerede insisterede på at diskutere hvad der er sket og hvorfor. Den Facilitator gav op og lukkede mødet; Hun var meget frustreret, og så var alle de delegerede. Projektet havde været svært til tider, og nu er de delegerede kunne blive enige om, at ledelsen havde været dårlig. Måske dette var tilfældet, og måske de delegerede bare var så heldige at finde en syndebuk.
Den utrænede Facilitator blev forvirret og skuffet: Hun havde fulgt den metode,, men resultatet var langt fra at være en god læreproces.

Konklusion:

Må ikke lettere Proaktive anmeldelser på dine egne sager, som du ikke kan være neutral.

Må ikke lettere, hvis du ikke er uddannet, som du har brug bestemte kompetencer til at håndtere dialogen i en gruppe.

Efterlad et svar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret *

Du kan bruge disse HTML tags og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>