Indstilling af prisen
En række dårlige eksempler har vist, at der var et problem med prisen på produkt A på et bestemt markedssegment. De sælgere vendte sig til den administrerende direktør med problemet, og han foreslog en proaktiv anmeldelse med deltagelse af salg, intern revision og den interne advokat, alt i alt 13 deltagere plus to pædagoger. Tre timer var planlagt til Proaktivt anmeldelse.
Den administrerende direktør - der var Sponsor – definerede formål Proaktivt anmeldelse for at "fastsætte prisen, alternativt at oprette rabatter på produkt A til dette segment, uden negative konsekvenser for andre produkter eller segmenter ". Sponsor sendt en invitation til Proaktivt anmeldelse, og han var til stede ved begyndelsen af mødet, byde alle deltagere og indførelse af to facilitatorer. Han lovede at vende tilbage ved afslutningen af mødet, så han kunne modtage foranstaltninger og kommunikation plan og eventuelle kommentarer deltagerne ønskede at dele med ham.
De to Facilitatorer delt arbejdet mellem dem: en tog noter på sin pc og gjort dem synlige for alle deltagere på en stor skærm, og den anden Facilitator lykkedes mødet. Halvvejs gennem Proaktivt anmeldelse de ændrede roller.
Den Facilitator brugte et par minutter at løsne op for gruppen ved at spørge, "Hvad ville være det bedste output fra denne proaktive anmeldelse fra dit synspunkt?"Svarene var meget på linje med: Jeg vil have en ensartet pris på produkt A med alle kunder i segmentet, og jeg ønsker en klar definition af segmentet.
Resultatet af Proaktivt anmeldelse var at etablere nogle arbejdsgrupper, som havde et mål og en deadline.
Sponsor blev kaldt, og han fik handlingen og kommunikationsplan, og blev på mødet for at lytte til den personlige højdepunkt for hver deltager. Så han færdig Proaktivt anmeldelse.